Zobacz również:     Katalog Znaków Pocztowych     Polski Związek Filatelistów     Filatelistyka.org     Inne
 Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 

   FDC - Czy Polska Kawaleria atakowała niemieckie czołgi ?

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Filatelistów Polskich Strona Główna -> Z mojej kolekcji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FDC
Gość





PostWysłany: Wto Paź 16, 2012 11:31    Temat postu: FDC - Czy Polska Kawaleria atakowała niemieckie czołgi ? Odpowiedz z cytatem

Kupiłem ostatnio koperte FDC - Wyspy Marshala. Patrząc na nią zadałem sobie pytanie - czy Polska Kawaleria atakowała niemieckie czołgi ?



Link do dużego skanu

Przeszukałem gruntownie internet i stwierdziłem że NIE. Ale mit ten wciąż jest żywy zarówno w Polsce, jak i w Europie. To udowadnia tezę, że bardzo trudno jest usunąć jakikolwiek, nawet zupełnie absurdalny stereotyp, zwłaszcza, jeśli zakorzeniony jest tak głęboko.
Faktem jest, polska kawaleria wykonała kilka szarż w kampanii wrześniowej, ale nigdy na czołgi. Powstanie tego mitu można wytłumaczyć na kilka sposobów. - polska kawaleria atakowała piechotę niemiecką i została zaskoczona przez czołgi; - korespondent wojenny trafił na pole bitwy, na którym znajdowały się wraki czołgów i ciała koni, z czego wywnioskował, że kawalerzyści atakowali czołgi. W rzeczywistości dowódca tegoż oddziału kawalerii zaskoczył Niemców poza maszynami i postanowił zaatakować, jednak atak nie powiódł się.
Być może najbardziej żywym obrazem Kampanii Wrześniowej jest zdjęcie szwadronu ułanów szarżujących na grupę czołgów. To, że taki atak byłby czystym samobójstwem i żaden zdrowy na umyśle dowódca nie wydałby tak idiotycznego wręcz rozkazu, nie zmniejsza wcale popularności tego typu opowiadań, o dziwo, nawet wśród poważnych historyków.
Historie te wychodziły w pierwszych tygodniach wojny spod piór włoskich korespondentów wojennych na froncie pomorskim. Były potem ubarwiane przez niemieckich propagandystów, za każdym razem coraz dalej odbiegając od prawdy.
Oryginalnym źródłem była mała potyczka w okolicach wioski Krojanty, wieczorem 1 września. Pomorski Korytarz był broniony przez kilka dywizji polskiej piechoty i Pomorską Brygadę Kawalerii. Teren był niemożliwy do utrzymania, ale Polacy stacjonowali tu, by nie dopuścić do zagarnięcia przez Hitlera spornego korytarza bez przeszkód, jak to miało miejsce w czeskich Sudetach. W przypadku wybuchu wojny siły te miały natychmiast wycofać się na południe. Odwrót osłaniać miał płk. Mastalerz z 18. pułkiem ułanów i kilkoma pułkami piechoty.

http://drugawojna.ovh.org/bitwy/bzura/foto/bzura4.jpg
Bitwa nad Bzurą - udział Polskiej Kawalerii

Wikipedia pisze w ten sposób:

Szarże kawalerii polskiej na niemieckie czołgi – fałszywy mit rozpowszechniony przez niemiecką, nazistowską propagandę[1] oraz powojenną propagandę komunistyczną dotyczący rzekomych ataków polskiej kawalerii na niemieckie czołgi w czasie kampanii wrześniowej w 1939 roku. Według historyków we wrześniu 1939 roku nie odbyła się ani jedna szarża kawaleryjska na niemieckie czołgi.
Źródła mitu znajdują się w propagandzie niemieckich nazistów, którzy chcieli dzięki niemu zilustrować przewagę technologiczną oraz militarną w czasie kampanii wrześniowej pomiędzy III Rzeszą a II Rzecząpospolitą. Według goebbelsowskiej propagandy II Rzeczpospolita była tak słaba i zacofana, że Wojsko Polskie zmuszone było bronić się przed niemieckimi czołgami atakami kawalerzystów uzbrojonymi w szable i lance. Mit o polskich kawalerzystach szarżujących na niemieckie czołgi we wrześniu 1939 roku bezpośrednio wziął się z opisów niemieckich i włoskich korespondentów wojennych wykorzystanych później przez nazistowską propagandę.
Jako bezpośrednie zdarzenie mające stanowić ilustrację dla tego mitu podaje się tutaj najczęściej szarżę przeprowadzoną podczas bitwy pod Krojantami, którą 1 września 1939 roku o godzinie 19.00 przeprowadził 18 Pułk Ułanów Pomorskiej Brygady Kawalerii pod dowództwem pułkownika Kazimierza Mastalerza. Szarżę polscy kawalerzyści przeprowadzili na ok. 800 niemieckich żołnierzy z batalionu piechoty, którzy rozproszyli się w popłochu. Szarżujących piechotę ułanów z 18 Pułku nieoczekiwanie zaatakowały ze skrzydła niemieckie transportery opancerzone ukryte w lesie, które ostrzelały je ogniem karabinów maszynowych. W wyniku tego ataku ułani polscy odskoczyli w las. Odpowiedni opis zdarzenia znajduje się we wspomnieniach uczestnika szarży rotmistrza Godlewskiego. W szarży bezpośrednio zginęło około 25 kawalerzystów polskich, w tym 4 oficerów[5], co stanowiło około 10% stanu 18 Pułku w momencie bitwy. Dużo większe straty ponieśli kawalerzyści w czasie odwrotu po ataku niemieckich transporterów. Następnego dnia na pole bitwy dotarli korespondenci włoscy, których Niemcy zapewnili, że polscy ułani ponieśli śmierć w czasie ataku na czołgi[7]. Fakt ten został wykorzystany przez niemiecką propagandę i zobrazowany w niemieckim filmie propagandowym z 1941 roku pt. Kampfgeschwader Lützow, w którym kawalerzystów polskich atakujących niemieckie czołgi odgrywali żołnierze słowaccy. Chociaż film Kampfgeschwader Lützow stanowił niemiecką propagandę nazistowską i był pseudodokumentem, jego fragmenty często wykorzystywano później na Zachodzie jako autentyczne zdjęcia dokumentalne w historycznych filmach ilustrujących kampanię wrześniową.
Powrót do góry
Pawelski1989



Dołączył: 03 Sie 2012
Posty: 23
Skąd: Wolsztyn

PostWysłany: Wto Paź 16, 2012 16:51    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Może autor tego znaczka nie chciał przedstawić sceny walki kawaleri z czołgami tylko chciał po prostu porównać wyposażenie obu armi.
Z tego co wiem ułani mieli w taborach lance ale nie użyli ich w kampani wrześniowej.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
FDC
Gość





PostWysłany: Wto Paź 16, 2012 17:00    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Też tak pomyślałem w kategoriach symboliki, nasz opór był jak ten koń na znaczku, galopujący na stalowego giganta - bez szans. Jednak ten mit do tej pory panuje, zapytałem znajoma "babcię" i szła w zaparte że tak było.
Powrót do góry
Bartosz



Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 88
Skąd: Opole

PostWysłany: Wto Sty 01, 2013 21:28    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

"Jest prawda czasu i prawda ekranu" w tym przypadku znaczka:)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Filatelistów Polskich Strona Główna -> Z mojej kolekcji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB (C) 2001, 2005 phpBB Group
Theme Retred created by JR9 for stylerbb.net